Ken je dat; van die lijstjes met allerlei belangrijke zaken die je niet wilt of mag vergeten? Van boodschappenlijstjes tot to-do’s in de nieuwste werkgroep en van je herinnering om maandelijks je belasting af te dragen tot het lijstje van alle afloopdata van abonnementen en de actielijst van je laatste vergadering. Allemaal heel handig maar ze liggen waarschijnlijk overal en nergens. Althans, dat is mijn ervaring. Daarom was ik op zoek naar handige tools om e.e.a. digitaal te hebben in een toepassing die ik overal kan raadplegen en het liefst te gebruiken met meerdere personen:

  1. Buckets

    Superhandige app / desktoptoepassing waarmee je per project een Bucket (emmer) maakt die je vult met Cards (to-do’s). Je kunt herinneringen instellen, notities, checklists en activiteiten toevoegen en bijlagen opslaan. Ook kun je een Bucket heel eenvoudig delen met anderen zodat zij ook Cards kunnen toevoegen en gereed melden. Activiteiten worden ingedeeld in To do, Doing en Done. Supersimpel en overzichtelijk.
    Inloggen kan met wachtwoord, maar ook met Facebook (daar word ik dan weer blij van!). [www.buckets.com] Kosten: €0

  2. Wunderlist

    Handige app / desktoptoepassing die werkt met mappen waaraan je eenvoudig lijstjes kunt toevoegen. Als de taak volbracht is klink je op het vakje voor de taak en hoor je een goedkeurend pingeltje waarna de taak automatisch naar de map voltooide taken verwijnt. Je kunt leden uitnodigen per map die vervolgens ook lijstjes kunnen toevoegen en taken afmelden. Je kunt de lijsten e-mailen en afdrukken. Inloggen kan met een wachtwoord of via Facebook. Je kunt de achtergrond van de app zelf wijzigen maar de standaard afbeelding van de Fernsehturm in mijn favoriete stad Berlijn is prachtig! [www.wunderlist.com]

  3. Slack

    Voor teams. Niet alleen het bijhouden van lijstjes met to do’s voor projecten maar ook communiceren met teamleden, dat is de meerwaarde van Slack. Je kunt berichten sturen naar 1 of alle leden van een team, je kunt zoeken op steekwoorden binnen de chats en op een gestructureerde manier met elkaar communiceren. Dus niet meer zoeken naar een antwoord dat ergens in een mail stond, of nee, toch in Whatapp, of in Messenger  :-(. Alle info die je met je team nodig hebt staat op 1 plek. Handig maar dit vergt wel wat discipline van je team. Dus als je dat kunt afdwingen: Go! [www.slack.com]